Att trycka upp sin logga och företagsinfo på produkter är en gammal metod för att marknadsföra sitt företag. Metoden lever än idag och gör man det smart kan man göra genomslagskraftig reklam för sitt eget företag.
Internt eller mot kunder?
Bestäm var ni vill rikta reklamen. Intern profilreklam kan vara gåvor till de anställda som de får ta med hem och göra vad de vill med. Varje gång de använder produkten hemma sprider de företagets budskap och namn. Annars handlar intern profilreklam om uniformer och redskap till de anställda som de bara använder medan de jobbar. En snygg uniform med företagets logga visar direkt var din anställda jobbar. Uniformer med logga och kontaktuppgifter är extra viktigt för anställda som rör sig hos kunder.
Om ni ska rikta er mot kunder krävs en annan metod. Du kan använda profilreklam för att ge bort produkter till kunden som julgåva eller liknande, men du behöver vara försiktig och hålla dig inom Skatteverkets ramar så det inte ska framstå som en muta. Gåvan måste också vara i relation till företaget, marknadsföringen bli konstig om du har en VVS-firma och ger bort reseprodukter.
Duktig leverantör
Profilreklam är en annan typ av marknadsföring, något som du borde lämna åt dem som kan branschen. Mindre gåvor går att fixa själv men när det gäller en kampanj eller nya uniformer till hela företaget, är det bättre att prata med dem som är kunniga. Kontakta en byrå eller profiltryckeri med lång erfarenhet och be om offerter samt förslag hur du ska gå till väga. Be alltid om referenser innan du skriver några avtal. Rätt som det är kan byrån ha levererat bra saker men med långa förseningar som du inte har råd med.